Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een paginaweergave is het moment dat een HTML webpagina wordt opgevraagd door een internetgebruiker. Binnen online statistieken en analyse zijn er veel meetpunten waaronder clicks, impressions of pageviews die op subtiele wijze van elkaar verschillen. Wat is paginaweergave en waarom is dit van belang voor SEO?

Definitie paginaweergave

Iemand zoekt naar informatie op het internet en bezoekt hiervoor één of meerdere pagina’s. Tijdens deze zoektocht wordt allerlei informatie vastgelegd. Voor een deel anoniem als aggregaat data maar ook exclusief voor de gebruiker om bijvoorbeeld gerichte advertenties weer te geven. De definitie van paginaweergave is in basis het laden van een webpagina op een website. Dit is strikt genomen anders dan een klik. Klikken op een link zonder de achterliggende pagina te laden wordt nog steeds geregistreerd als een klik. Een webpagina kan in delen worden geladen wat ook weer invloed heeft op de statistieken. Al deze acties kunnen een andere betekenis hebben binnen website analyse.

Is een paginaweergave altijd een view?

Als iemand op een website klikt en doorklikt naar diverse pagina’s dan worden deze interacties in principe als paginaweergaven geteld. Voor zoekmachine optimalisatie kan dit voordelig zijn. Maar als dit het resultaat is van een onhandige navigatie op een website of pagina’s die niet relevant zijn voor de bezoeker, dan worden deze pagina’s wellicht niet gelezen. Een paginaweergave is daarmee niet hetzelfde als een gelezen pagina. Daar komt nog bij dat geautomatiseerde scripts ook pagina’s kunnen laden waarbij er geen menselijk paar ogen aan te pas komt. Dit soort variabelen kunnen website analyse erg complex maken.

Wat is het nut van een page view?

In basis geeft het aantal paginaweergaven aan hoeveel gebruikers op de link hebben geklikt die het laden van de pagina in werking heeft gesteld. Dit is van belang voor SEO en online marketing. Vervolgens kan bepaald worden hoeveel tijd er op de pagina wordt doorgebracht en wat de volgende stap is. Denk aan het sluiten van de browser of navigeren naar een andere pagina of website. Door meerdere meetpunten vast te leggen kan er een analyse worden uitgevoerd.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z