Win-win is een term die duidt op een situatie waarbij twee partijen voordeel halen uit een transactie of overeenkomst. Het kan toegepast worden in verschillende situaties waaronder juridische uitspraken, politieke overeenkomsten en commerciële transacties tussen diverse partijen. In wetenschappelijk verband worden win-winsituaties ook wel gebruikt om een resultaat met positieve uitkomst te beschrijven. Wat is win-win en hoe groot speelt perceptie een rol in ‘winnen’?
Bij een transactie of overeenkomst tussen twee partijen wil iedere partij voordeel behalen. Bij een win-winsituatie zal dit voor beide partijen het geval zijn. Winnen betekent in de meeste gevallen een positieve uitkomst. Bijvoorbeeld een klant die een product koopt en daar tevreden mee is. De klant krijgt waar voor zijn geld terwijl de verkoper winst maakt op deze transactie. Als het product de klant niet tevreden stelt, of wanneer de verkoper verlies maakt, dan is er een ‘verliezer’. In dat geval is er dus geen sprake van win-win.
Winnen is niet altijd een objectief begrip. Stel; iemand wint 100 euro met krasloten. Deze persoon heeft voor 150 euro aan krasloten gekocht. Per saldo is er een verlies van 50 euro. De winnaar is tevens een verliezer. Win-winsituaties zijn daarmee vaak momentopnames. In marketing zal de ‘winst’ voor de klant benadrukt worden, de voordelen voor de aanbieder blijven doorgaans onderbelicht. Bij Crowdfunding ligt dit anders. Een aanbieder presenteert bijvoorbeeld een nieuw product. Als er voldoende betalende klanten zijn zal dit product daadwerkelijk in productie gaan. Het bedrijf wint omdat het product gerealiseerd kan worden met financiële ondersteuning van de klant, de klant wint omdat zij (als eerste) het product zullen ontvangen. Binnen crowdfunding is er doorgaans sprake van een win-win propositie.
Een piramide systeem is een voorbeeld van een concept waarbij er altijd verliezers zullen zijn onderaan de piramide. Daarom zijn piramidespelen en dergelijke marketing concepten in veel landen verboden.