Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Uitfaseren of in het Engels ‘Phase Out’ is een term voor producten die langzaam maar zeker uit de verkoop worden genomen, vaak omdat er een vervangend product binnen afzienbare tijd geïntroduceerd zal worden. Dit is de fase voor de ‘End of Life’ waarbij het product definitief niet meer geproduceerd of verkocht wordt. Wat betekent Uitfaseren en waarom wordt deze strategie toegepast?

Wat is Uitfaseren?

Er zijn maar weinig producten die altijd op dezelfde wijze geproduceerd en verkocht zullen worden. Na verloop van tijd zal de productie gestaakt worden. Tussen de tijd dat het oude product niet langer verkocht wordt, en de periode waarin het nieuwe product verkrijgbaar is, zal de productie van de oude versie ten einde komen. Dit betekent niet direct dat het product per direct niet meer beschikbaar is. De fabrikant kan nog voorraad in het magazijn hebben opgeslagen evenals groothandels en retailers. Omdat er zoveel belangen zijn in de keten zal een product doorgaans niet direct vervangen worden maar uitgefaseerd.

Kosten besparen door te schalen

Bij productie van goederen is er vaak sprake van een ‘ramp-up’ waarin de productie wordt opgevoerd en een ‘wind down’ wanneer de productie ten einde komt. Dit wordt deels ingegeven door vraag vanuit de markt en andere commerciële belangen. Er wordt tevens een planning gemaakt wat de betreft het einde van ondersteuning en reparatie. Met name bij complexe producten waar veel onderdelen in aanwezig zijn moet rekening worden gehouden met onderdelen die nog te vervangen of repareren zijn.

Klanten tevreden houden

Bij het Uitfaseren van een product zal een klant niet tevreden zijn als de dag na aankoop van het oude artikel een nieuwe versie verschijnt voor dezelfde prijs of zelfs goedkoper. Daarom zal oudere voorraad vaak tegen lagere prijzen aangeboden worden waarmee het mogelijk een andere doelgroep aanspreekt. Wanneer het relatief kleine aanpassingen betreft is het mogelijk dat de producent wijzigingen doorvoert zonder dit kenbaar te maken. Denk aan cola met maïs siroop in plaats van suikerbieten of een smartphone met een aangepaste processor.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z