EDM is een afkorting die staat voor Exact Match Domain. Dit is een term die duidt op domeinnamen die bestaan uit de specifieke zoekterm waar een website op geoptimaliseerd wordt. Het was voorheen een strategie om webpagina’s hoger te laten ranken in Google maar door wijzigingen in het algoritme is deze methode minder effectief dan voorheen. Wat is Exact Match Domain en waarom is EMD niet langer een goede SEO methode?
Als iemand zoekt naar Google dan is het logisch dat Google.com het resultaat is. Het zoekwoord is de website waar naar gezocht wordt. Dit is de definitie van Exact Match Domain. Als je zoekt naar een bedrijfsnaam dan ligt het voor de hand dat de URL hetzelfde woord bevat, als het gaat om een specifiek onderwerp dan ligt het anders. Stel; iemand heeft interesse in fluwelen rode schoenen en zoekt op basis van deze woorden in een zoekmachine. In plaats van een schoenenwinkel die dit product aanbiedt verschijnt www.fluwelenrodeschoenen.nl als eerste resultaat. Het maakt niet uit of op de website deze woorden voorkomen als er maar een Exact Match Domain is.
Voor SEO bleek het heel eenvoudig te zijn om een website hoog te laten ranken op populaire zoektermen door alleen maar de juiste domeinnaam te registreren. De kwaliteit en inhoud van de website was van minder belang. Dit was uiteraard niet voordelig voor de internetgebruiker en daarmee ook niet voor Google. In 2012 werd daarom een Exact Match Domain update gelanceerd waarmee de domeinnamen veel minder van belang waren voor de ranking.
Iemand die een auto wil verkopen kan terecht op autoverkopen.nl. Dit is een vanzelfsprekende URL die de lading dekt. Wijkopenauto.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl zijn andere voorbeelden van websites die inspelen op de vraag van de gebruiker waarbij er een duidelijke koppeling bestaat tussen domeinnaam en onderwerp. De waarde ligt nu vooral bij de bezoekers, het is niet langer een Black Hat SEO methode.