Reach is een Engelse term die letterlijk ‘bereik’ betekent. In marketing wordt deze term gebruikt om aan te duiden hoeveel personen een advertentie of ander soort content hebben gezien. Dit wordt uitgedrukt in een absoluut getal. Hoewel er overeenkomsten bestaan met Impressions of Impressies zijn deze termen niet gelijk aan elkaar. Wat is Reach en hoe verschilt dit met Impressions?
Wanneer er content op het internet wordt geplaatst is het de bedoeling dat er ook mensen zijn die het onder ogen krijgen. Wanneer het een commerciële boodschap betreft zal het aantal personen dat deze content heeft gezien van groot belang zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor platformen als Facebook die advertentie inkomsten genereren op basis van gebruikers die een bericht te zien krijgen. Facebook heeft drie categorieën gedefinieerd om het bereik te bepalen:
De totale Reach kan dus groter zijn dan waar daadwerkelijk voor betaald is. Een standaard bericht op Facebook kan namelijk gepromoot worden. De standaard plaatsing is kosteloos, om dit bericht verder te verspreiden moet betaald worden.
Heel eenvoudig kun je stellen dat Reach het aantal unieke ontvangers betreft, terwijl het bij Impressions om alle weergaves gaat. Wanneer iemand driemaal dezelfde advertentie onder ogen krijgt, dan telt dit als één instantie voor het bereik maar als drie impressies. Per platform kan de interpretatie van termen verschillen omdat de functionaliteit niet exact gelijk is.
Dat er een groot bereik is, betekent niet automatisch dat er ook een hoge interactie van toepassing is. Wanneer 1000 personen een advertentie met link te zien krijgen, maar er slechts 10 op klikken, dan zal de doorklik ratio 1% zijn.