Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is brand awareness?

Brand awareness staat voor de herkenning van merken bij klanten onder afwijkende condities. Als een merknaam bekend is bij consumenten kan dit een effect hebben op de aankoopbeslissing. Dit is een reden dat veel bedrijven in investeren in ‘branding’, het promoten van een merknaam in plaats van een specifiek product of dienst. Wat is brand awareness en hoe kunnen bedrijven of organisaties hun zichtbaarheid verbeteren?

Definitie brand awareness

De meest waardevolle merken zijn niet heel toevallig ook merken die een hoge mate van naamsbekendheid genieten. Merken als Apple, Amazon, Microsoft en Google zijn niet alleen grote namen in de tech industrie, ze genieten ook van een grote brand awareness bij het grote publiek. Coca Cola, Toyota en Mercedes-Benz staan in dezelfde top tien lijst. Vruchtensap van Minute Maid zal bij minder mensen een belletje doen rinkelen, toch betreft het een merk dat deel uitmaakt van Coca Cola.

Profiteren van naamsbekendheid

Een drogisterij als Kruidvat hoeft niet te klagen om naamsbekendheid, toch kan het lastig zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Als ze een actie voeren met All Star sportschoenen, maken ze gebruik van de brand awareness die Converse heeft in schoenenmerken om hun eigen merk als onderscheidend te presenteren. De synergie tussen bekende merken en ogenschijnlijke concurrentie kan voordelig zijn voor deze bedrijven. Hoewel McDonald’s en Burger King concurrenten zijn is het in belang voor beide merken om de aandacht van andere fastfoodketens die burgers verkopen weg te houden.

Niet hetzelfde als merk imago

Dat een merk een hoge bekendheid geniet betekent niet automatisch dat het een geliefd merk is. Action is een keten winkels met voornamelijk huishoudelijke artikelen die een grote brand awareness heeft opgebouwd in Nederland. Toch wordt regelmatig een gebrek aan kwaliteit genoemd en een ‘race-to-the-bottom’ mentaliteit. Een hoge brand awareness betekent dus niet automatisch een goed merk imago. Merkbekendheid is daarmee een meer objectief meetpunt terwijl merk imago sterk afhankelijk is van subjectieve waarneming.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z