Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken. In plaats van organische zoekresultaten wordt er betaald om een prominente plek te veroveren op de zoekresultaten pagina’s. Wat is SEA en waarom zou iemand betalen in plaats van SEO toe te passen?

Wat is SEA?

Toen zoekmachines populair werden rees de vraag hoe aanbieders inkomsten zouden genereren. Zoeken op het internet was immers gratis. Toch gingen er flinke kosten mee gepaard om zoekalgoritmen te ontwikkelen en servers in de lucht te houden. Goto.com behoorde tot de eerste zoekmachines met een Click To Pay methode om inkomsten te genereren. Google zou in 2000 hun AdWords programma starten, waarbij betaalde resultaten een meer prominente positie zouden verwerven op de zoekresultaten pagina’s dan organische resultaten. In het begin zouden betaalde plaatsingen niet of nauwelijks te onderscheiden zijn van organische resultaten. Dit werd later aangepast, mede door druk vanuit de Europese Unie. Een betaalde publicatie in zoekmachines betekent niet dat plaatsing gegarandeerd is. Aanbieders kunnen via een bieding systeem inzetten op woorden, doelgroep of andere criteria. Naast de prijs wordt nog steeds de relevantie meegenomen in de overweging. Zo blijven de zoekresultaten relevant voor de gebruiker, en kan de adverteerder de beoogde doelgroep aanspreken.

Verschil met SEO

De SEA betekenis is anders als SEO, wat staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Hierbij worden websites zo voordelig mogelijk ingericht om hoger te scoren in de zoekresultaten. Dit kan naast on-site optimalisatie ook off-site plaatsvinden, zoals het creëren van backlinks via andere domeinen. Hoewel bij SEO niet betaald hoeft te worden aan de aanbieder van de zoekmachine, kunnen er wel flinke marketingkosten mee gepaard gaan. Daarnaast is een hogere ranking niet gegarandeerd en kan het enige tijd duren voordat effecten zichtbaar zijn.

In praktijk zullen zowel SEA als SEO deel uitmaken van een volledige marketing campagne.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z