Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Website-optimalisatie staat voor het optimaliseren van websites in algemene zin. Het wordt echter vaak geassocieerd met Google optimalisatie ofwel SEO. Er zijn diverse redenen om een website aan te passen zoals het verbeteren van de functionaliteit of verhogen van de vindbaarheid in zoekmachines. Wat is website-optimalisatie en op welke wijzen overlappen SEO en UX elkaar?

Wat is website-optimalisatie?

Een website bestaat uit code en content. De code zorgt ervoor dat content op de juiste wijze wordt weergegeven. Om ervoor te zorgen dat een website optimaal functioneert zal er website-optimalisatie nodig zijn. Dit betekent dat verschillende aspecten van de site onder de loep worden genomen met als doel de kwaliteit van de site te verbeteren. Deze optimalisatie kan in twee hoofdcategorieën worden verdeeld:

1. Website-optimalisatie voor SEO

In dit geval wordt de code en content geoptimaliseerd voor zoekmachines. Door aanpassingen te maken aan de website kan de ranking in de zoekmachine worden verbeterd. Dit wordt ook wel Google optimalisatie genoemd. Er zijn honderden kenmerken die het Google algoritme toetst om een webpagina te rangschikken in een zoekresultaat.

2. Website-optimalisatie voor UX

Als bezoek aan een website niet leidt tot de gewenste conversie dan is dit een teken dat het design van de website niet optimaal is. Met website-optimalisatie kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd. Denk aan betere navigatie, een nieuw design of data comprimeren voor snellere downloads.

Optimaliseren voor het algoritme of voor bezoekers?

Is iedere website die goed presteert in Google automatisch een goede site? Wat betreft bezoekers zal er niet veel te klagen zijn, dit betekent echter niet dat de pageviews automatisch leiden tot de gewenste conversie. Het algoritme van zoekmachines is in de loop der jaren vaak aangepast waarbij toevoegingen als kunstmatige intelligentie en semantisch zoeken de weging meer ‘menselijk’ hebben gemaakt. Daarmee groeien website-optimalisatie voor SEO en voor UX steeds verder naar elkaar toe. Je kunt dus niet zomaar optimaliseren voor het algoritme of voor mensen, het zal altijd een proces zijn met overlappende belangen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z