Eyetracking is het vastleggen van oogbewegingen of de kijkrichting ten opzichte van een hoofd. Met een eye tracker kan de positie van het oog gemeten worden. Deze informatie kan worden gebruikt voor diverse soorten onderzoek waaronder medische research en marketing. Wat is eyetracking en hoe werkt een eye tracker?
Oogspieren bewegen ruim 100.000 keer per dag, de hele dag door. Daar staan we vaak niet bij stil, dit gebeurt automatisch. We kijken niet alleen met onze ogen, ze worden ook gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren. Bij eyetracking wordt deze beweging geregistreerd voor een specifiek doel zoals:
Naast ‘serieus’ onderzoek naar fysiologische en psychologische aandoeningen wordt eyetracking ook veel gebruikt voor commerciële toepassingen. Zo kan een bedrijf laten meten welke delen van het beeld in een commercial het beste worden bekeken. Wanneer testpersonen bijvoorbeeld meer naar een acteur staren dan naar het product, kan dit de aanleiding zijn om deze acteur het product vast te laten houden. Ook om beeldkwaliteit te verbeteren kan oogtracking ingezet worden. Denk aan een virtual reality bril waarbij het middelpunt van de aandacht scherper wordt weergegeven dan de omgeving om zo de beschikbare processorkracht optimaal in te zetten.
Om de bewegingen van ogen nauwkeurig vast te leggen is geavanceerde eye tracker apparatuur vereist. Dit kan bijvoorbeeld door camera’s op de ogen van testpersonen te richten en deze beelden met software te analyseren. Door resultaten van meerdere testpersonen over elkaar heen te leggen ontstaat er een zogenaamde “heatmap”, dit is een afbeelding waarop wordt aangegeven welke delen van het zichtbare beeld het meest intensief worden bekeken. Naast oogtracking wordt er ook wel gebruik gemaakt van muisbewegingen. Dit soort metingen zijn eenvoudiger uit te voeren omdat er geen specifieke hardware voor nodig is.