Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is Above the line?

Above the line of afgekort ATL is een vorm van promotie waarbij een grote groep zonder specifieke targeting wordt aangesproken. Dit kan bijvoorbeeld een televisiereclame campagne zijn. Deze strategie is het tegenovergestelde van Below the line marketing waarbij juist een specifieke niche wordt benaderd. Wat is Above the line en hoe verschilt dit met BTL en TTL?

Definitie Above the line?

Een reclamespot tijdens de Super Bowl in de Verenigde Staten behoort tot de duurste promotionele acties in marketing. Adverteerders investeren miljoenen in een zendtijd van luttele seconden en besteden een enorm budget aan het strikken van beroemdheden om een commercial op te nemen. Dit alles om gezien te worden tijdens één sportevenement. Deze reclamespot bereikt een groot publiek, toch vertaalt dit zich lang niet altijd tot een evenredige omzetverhoging. Dit is een voorbeeld van ATL marketing, daarnaast zijn er nog twee strategieën te onderscheiden:

  1. Above the line marketing benadert een brede doelgroep met als voornaamste doel naamsbekendheid te verhogen.
  2. Below the line marketing benadert een niche met als voornaamste doel conversie tot stand te brengen.
  3. Through the line marketing is een combinatie van ATL en BTL.

Welke vorm van promotie werkt het beste?

Coke hoeft niet uit te leggen dat Coca Cola een frisdrank is, ze hebben er wel baat bij dat de merknaam bekend is bij een zo groot mogelijke doelgroep. Het is logisch dat ze ATL promotie toepassen. Een bedrijf dat vegan hondenvoer produceert richt zich op hondenbezitters die waarschijnlijk zelf geen vlees consumeren en graag hun huisdier ook plantaardige voeding geven. Dit is een veel kleinere markt waarbij BTL promotionele acties meer voor de hand liggen. Radio, televisie en tijdschriften lenen zich meer voor Above the line marketing terwijl websites en social media meer geschikt zijn voor zowel Below als Through the line promotionele acties.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z