Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Remarketing staat voor het opnieuw benaderen van voormalige bezoekers of leads. Er kunnen verschillende redenen zijn om de doelgroep opnieuw aan te spreken zoals aanzetten tot herhaalaankopen of upselling. Wat is remarketing en hoe werkt het?

Wat is remarketing?

Een klant heeft een bestelling geplaatst voor een printer in een webshop. De transactie is goed verlopen, er is geen contact geweest met de helpdesk na de aankoop. Enkele weken later stuurt de winkel een mail met een aanbod voor printer cartridges. Het standaard cartridge zal bijna leeg zijn dus er bestaat een behoefte aan verse inkt. Deze mailing kan zorgen voor meer omzet en de klant ziet het als een vriendelijke service. Daarmee profiteren zowel aanbieder als afnemer van remarketing.

 

Hoe werkt remarketing?

Om een klant of lead opnieuw te benaderen is als eerste contactinformatie nodig. Met de meer recente privacy wetgeving moeten consumenten zelf informatie verstrekken. Er zijn meerdere opties om gegevens te verzamelen naast converteren tot klant. Denk aan het aanmelden op een nieuwsbrief of het volgen van een social media account.

 

Uit onderzoek is gebleken dat de kosten om een bestaande contact middels remarketing opnieuw te converteren lager liggen dan een lead voor de eerste maal converteren. Er is immers al sprake van een relatie tussen aanbieder en afnemer, er is een zekere mate van vertrouwen en bekendheid met het merk. Door bestaande klanten of contacten opnieuw te activeren wordt de band versterkt waarmee de aanbieder een sterkere basis legt voor de toekomst van de organisatie.

 

Remarketing of retargeting?

Hoewel de termen remarketing en retargeting regelmatig door elkaar worden gebruikt hebben ze niet dezelfde betekenis. Het voornaamste verschil is de strategie die toegepast wordt. Bij remarketing worden contacten waarvan er reeds contactgegevens beschikbaar zijn benaderd, bij retargeting wordt doorgaans data vanuit cookies gebruikt. Er is in dit geval geen sprake van een directe band en er zijn nog geen persoonlijke details bekend om de lead aan te spreken.

hier graag groente bij kopen. De slager verwijst de klant naar de groenteboer een straat verder die uitstekende champignons en krieltjes verkoopt. Dit is heel eenvoudig gesteld een referral, een doorverwijzing dus. In dit geval betreft het een ondernemer die een consument naar een andere ondernemer refereert. Het kan ook mond-op-mond reclame zijn van tevreden klanten die andere consumenten doorverwijzen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z