Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Conversie optimalisatie staat voor het optimaliseren van de conversies die plaatsvinden op een website. Als er bijvoorbeeld 1000 bezoekers op een verkooppagina komen, en er slechts 10 bezoekers een aankoop verrichten, dan kan het aantal betalende klanten verhoogd worden door de pagina te optimaliseren. Dit is een vorm van optimaliseren waarbij SEO een rol kan spelen, daarnaast speelt ook on-page optimization een belangrijke rol. Wat is conversie optimalisatie en waarom is dit voor veel bedrijven belangrijker dan het aantal pageviews?

Wat is conversie optimalisatie?

De conversie optimalisatie betekenis is toegenomen in de loop der jaren. Daarvoor lag de focus vooral op het aantal bezoekers dat een website bezocht. Een hoog bezoekersaantal vertaalde zich echter niet altijd naar een hogere omzet, bijvoorbeeld omdat de verkeerde doelgroep werd benaderd. Om maximaal te profiteren van het marketingbudget is de focus op conversie optimalisatie toegenomen. Het gaat niet meer zozeer om meer bezoekers maar meer bezoekers die een conversie ondergaan. Dit hoeft geen financiële transactie te zijn. Door conversiedoelen te bepalen kunnen het aantal conversies in kaart worden gebracht van waaruit weer conversie optimalisatie mogelijk wordt.

Conversiedoelen bepalen

Laten we een eenvoudig voorbeeld bekijken: De investering in zoekmachine optimalisatie heeft zijn vruchten afgeworpen. Het aantal bezoekers is aanzienlijk gestegen. Het conversiedoel is echter een abonnement afsluiten en dat aantal is nauwelijks toegenomen. Het is mogelijk dat de verkeerde doelgroep werd bereikt, dat de prijzen te hoog liggen of dat de wijze van aanmelden op de website te ingewikkeld is. In conversie optimalisatie wordt naar alle punten in de sales funnel gekeken om zo het aantal personen dat voortijdig afhaakt te reduceren. Dit kan er zelfs toe leiden dat het aantal bezoekers daalt. Dit is geen probleem als het aantal conversies juist toeneemt.

Conversie optimalisatie is een doorgaand proces. Het is niet een eenmalige campagne, er zullen steeds aanpassingen gemaakt worden om zo de effecten te bepalen. Het is daarmee een lange termijn strategie.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z