Bing is een zoekmachine van Microsoft en is daarmee een directe concurrent van Google. Deze search engine is beschikbaar in 40 talen en is naast Windows ook te gebruiken als web service op andere systemen. Wat is Bing en heeft het nut om websites te optimaliseren voor deze zoekmachine?
Voor Bing werd geïntroduceerd had Microsoft al een eigen zoekmachine genaamd MSN Search. Dit zou later Windows Live Search worden en nog later Live Search. Bing werd ontwikkeld in ASP.NET en bood in 2009 als ouderscheidend kenmerk semantisch gegeneerde verwante zoekopdrachten. Naast een opzichzelf staand product wordt dit zoekalgoritme ook toegepast in Yahoo! Search en het was ooit het ‘brein’ achter Siri in iOS. Na Google en Baidu is Bing de derde grootste zoekmachine ter wereld. Met 5 procent ligt dit aandeel echter niet erg hoog, met de 2,6 procent van Yahoo Search! ligt het aandeel iets hoger.
De naam betekent niet direct iets en is een resultaat van marktonderzoek. De naam moest kort en herkenbaar zijn, Bing leek een beetje op een spontane inval. Bang werd ook overwogen maar als werkwoord in de Engelse taal kwam kreeg dit woord een seksuele betekenis. In de Chinese taal betekent ‘bì yìng’ een ‘hoge zekerheid van antwoorden’.
Zoekmachine optimalisatie in de Westerse wereld is gericht op Google. Met meer dan 90 procent van de markt spreekt het voor zich om hier de aandacht op te vestigen. Heeft het nut om rekening te houden met Bing voor SEO? De meeste optimalisaties die van toepassing zijn op Google werken ook voor Bing. Specifieke optimalisatie levert dusdanig weinig voordeel op dat het de investering niet waard is. Toch blijft het van belang om regelmatig de prestaties van een website te testen in alternatieve zoekmachines. Enkele procenten van een grote markt kan wel degelijk van invloed zijn op de inkomsten die gegeneerd worden.
Ondanks enkele technologische innovaties heeft Bing nooit een groot marktaandeel kunnen verwerven, Google blijft wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine.