Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Mobile friendly is een term voor de update die Google in 2015 heeft uitgerold waarbij websites met een geoptimaliseerde versie voor Google een hogere ranking toebedeeld kregen op mobiele apparaten. Dit had te maken met het toenemende aantal zoekopdrachten via mobiel. Wat is mobile friendly en wat zijn de volgende stappen in zoekmachine optimalisatie?

Wat is mobile friendly?

In 2015 werden 70 procent van alle zoekopdrachten uitgevoerd via mobiele toestellen. Aangezien zoeken op het internet het primaire verdienmodel is voor Google werd het dus tijd om hier een munt uit te slaan. Veel websites werden ontworpen op desktop systemen en gericht op desktop schermen. Als deze pagina’s werden geladen op een klein telefoonscherm met een draadloze internetverbinding was de ervaring niet bepaald optimaal. Met de mobile friendly update zou Google webmasters aansporen om rekening te houden met zoeken op mobiel. Dit betekende dat er naast een kleiner scherm ook andere aanpassingen nodig waren.

Hoe maak je een website mobile friendly?

Thuis zoek je naar een winkel, als je van huis bent zoek je naar een winkel in de buurt. Locatiegegevens kunnen dus waardevol zijn. Of het scannen van een QR code met de camera. Voor mobile friendly was een belangrijk element het gebruik van CSS ofwel Cascading Style Sheets. In plaats van twee user interfaces te ontwerpen is het veel eenvoudiger om eenmaal een pagina in te delen die automatisch ingedeeld wordt voor ieder scherm. Websites die mobile friendly ontworpen zijn zullen hoger ranken in de zoekresultaten.

Van friendly naar first

De eerste stap in de dominantie van mobiele toestellen was mobile friendly. De volgende stap is mobile first en daarna volgt mobile only. Mobile first houdt in dat de mobiele versies van websites prioriteit krijgen op de desktop versies. Nu bevinden we ons in de fase van mobile only. Er is nog steeds ruimte voor PC’s en laptops maar het zoekalgoritme indexeert alleen nog de mobiele versies van websites. Niet optimaliseren voor mobiel kan dus betekenen dat een website niet of nauwelijks vindbaar is via Google.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z