Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Google Voice Search is een zoekfunctie die gesproken tekst gebruikt om zoekopdrachten uit te voeren. De gebruiker hoeft dus geen tekst in te geven, het apparaat dat wordt gebruikt moet wel voorzien zijn van een microfoon. Naast smartphones kan deze functionaliteit ook worden gebruikt op PC, tablet of een slimme luidspreker met ingebouwde microfoon. Wat is Google Voice Search en welke invloed heeft zoeken met stem op SEO?

Wat is Google Voice Search?

In 2011 zou de populaire zoekmachine Google Voice Search aankondigen, in eerste instantie exclusief voor de Chrome browser. De eerste versie kon alleen de Engelse taal verstaan en werd uitgerold in de Verenigde Staten. Later zouden er meer talen en regio’s worden toegevoegd waaronder de Nederlandse taal. Spraakgestuurd zoeken wijkt af van standaard zoeken vanwege het feit dat handmatige invoer niet langer nodig is. Dit biedt nieuwe mogelijkheden zoals gebruik binnen een smart home. Alternatieve opties zijn Siri van Apple en Alexa van Amazon.

Smart home toepassingen

Met het commando “Hey Google” kan Voice Search worden geactiveerd op een Nest luidspreker of via een ander apparaat met deze functionaliteit. Vervolgens kan de gebruiker zoeken op het internet of gekoppelde smart home apparaten bedienen met gesproken opdrachten. Naast Google Voice Search als onderdeel van een smart home kan het ook uitkomst bieden voor personen die laaggeletterd zijn of vanwege een beperking niet of nauwelijks tekst kunnen invoeren via een toetsenbord. Een punt van kritiek is de mogelijke inbreuk op privacy en het risico op hacken door een externe partij.

Google Voice Search en SEO

De manier waarop gesproken zoekopdrachten worden geformuleerd wijken af van tekst input. Bij typen worden doorgaans losse termen gebruikt terwijl spraakgestuurd zoeken vaker op basis van zinnen wordt uitgevoerd. Dit kan gevolgen hebben voor zoekoptimalisatie. Het gebruik van keywords, syntax en ook de intentie van de beoogde doelgroep vereist een afwijkende aanpak. In sectoren waarbij Voice Search vaker wordt gebruikt is dit zeker een factor om rekening mee te houden.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z