Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

CTR staat voor Click-through Rate, dat staat voor het ratio van gebruikers die op een specifieke koppeling klikken gedeeld op het aantal weergaven. Hiermee kan de effectiviteit van bijvoorbeeld een bannercampagne worden bepaald, ook kunnen er kosten berekend worden aan adverteerders. Wat is de CTR betekenis en hoe wordt dit gebruikt in Google?

Wat is CTR?

Het internet is een wereldwijd web aan links. Sommige koppelingen worden veel geklikt, andere links niet. Bij online marketing is het van belang om te bepalen of een koppeling die gezien wordt, ook daadwerkelijk wordt geklikt. Wanneer er bijvoorbeeld een banner wordt weergegeven die 100 mensen te zien krijgen, waarvan 44 mensen op de link klikken, dan is er sprake van een Click-through Rate van 44%. Dit is een percentage waar marketeers alleen maar van kunnen dromen, toch was dit de CTR voor de allereerste online advertentie voor AT&T, op de website van HotWired in 1994.

 

Wat is een goede ratio?

De gemiddelde ratio is sterk afhankelijk van het type weergave. Voor een zoekmachine advertentie wordt doorgaans een percentage van 1,91% gehanteerd, voor een weergave advertentie ligt dit een stuk lager op slechts 0,35%. Met name bij YouTube kan het percentage sterk verschillen met gemiddelde waarden tussen 2% en 10%. Bij Facebook worden gemiddelden tussen 2% en 5% genoemd. Het is van belang om te realiseren dat het gemiddelde waarden betreft, het resultaat (en succesfactor) van een individuele campagne kan compleet anders zijn.

 

Click-through Rate bij Google

De grootste zoekmachine Google beoordeeld hun kwaliteitsscore voor een groot deel op het aantal kliks. Daarmee is CTR voor Google van groot belang. Er wordt daarbij gekeken naar zowel de positie van de advertentie als de kosten. Meer betalen bij biedingen betekent niet automatisch ook een betere ranking. Wanneer een adverteerder bijvoorbeeld een laag bod uitbrengt, maar een hoge kwaliteitsscore heeft, dan zal de Ad Rank positie hoger liggen. Een betere kwaliteit betekent ook een hogere relevantie, en dit kan de adverteerder aanzienlijke kosten besparen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z