Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van promotie waarbij wordt uitgegaan van het principe dat er geen traditionele marketinginstrumenten worden gebruikt zoals adverteren, mailings en cold calling. Het gaat hierbij vooral om de vindbaarheid van producten en diensten uit te breiden, niet zozeer om het aanbod actief te promoten. Wat is inbound marketing en welke manieren zijn er om verkoopcijfers te verbeteren?

Definitie inbound marketing

Er zijn verschillende manieren om een mogelijke klant te benaderen. Traditioneel worden er methoden ingezet zoals het uitzenden van commercials, het plaatsen van advertenties in tijdschriften of mogelijke klanten te bellen. Dit zijn allemaal methoden waarbij producten of diensten naar mogelijke afnemers ‘geduwd’ worden waarmee het een vrij agressieve vorm van promotie betreft. Bij inbound marketing wordt er een zachtere strategie toegepast waarin er drie fasen zijn te onderscheiden:

  1. Aantrekking: Door waardevolle content aan te bieden bouwt een aanbieder een relatie op met de potentiële afnemer. Er wordt geen product of dienst aangeboden maar een oplossing voor een vraag of probleem.
  2. In contact treden: Er wordt inzicht verschaft en er worden oplossingen aangeboden. De aanbieder heeft laten zien expertise te bezitten wat de consument meer ontvankelijk maakt om op een aanbod in te gaan.

Behagen: Na aankoop sluiten de deuren niet, er wordt actief contact onderhouden om ervoor te zorgen dat de klant helemaal tevreden is. Daarmee zullen klanten eerder terugkeren of ze fungeren als merkambassadeur om zo weer nieuwe consumenten aan te trekken.

Waarom inbound marketing toepassen?

Er zijn verschillende redenen om inbound marketing toe te passen. De voornaamste gedachte achter deze vorm van promotie is een aanzuigend effect dat versterkt wordt door de drie fasen die in een cirkel blijven bestaan. Een circulaire vorm van marketing is daarmee anders dan de verkooptrechter wat een meer lineair proces is met een einddoel in het verschiet. Bij inbound marketing zijn er meerdere conversie momenten die plaatsvinden waarmee de consument verankerd wordt binnen de organisatie en zo een duurzame band ontwikkelt.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z