On site staat voor alles wat er op een website plaatsvindt. De term wordt vaak gebruikt in SEO waarbij webpagina’s worden aangepast om een hogere ranking in search engines te behalen. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om het gedrag van bezoekers te analyseren om zo verbeteringen door te voeren aan de website. Wat is on site en waarom is dit van belang voor zoekmachine optimalisatie?
De definitie van on site is alles wat plaatsvindt op een website. Het gaat hierbij dus niet om backlinks vanuit pagina’s op een ander domein, de kenmerken kunnen wel van belang zijn voor externe factoren zoals de ranking in Google. Alles wat on site plaatsvindt is direct beïnvloedbaar door de aanbieder of webmaster. Denk hierbij aan zaken als:
Een aantal van deze kenmerken behoren tot de HTML code achter de website, er zijn ook optimalisaties die direct zichtbaar zijn voor de bezoeker.
Niet alle optimalisaties van een website zijn gericht op het almachtige algoritme van Google. Het is uiteraard ook van belang dat bezoekers een goede on site ervaring hebben. In grote lijnen komen de optimalisaties voor het zoekalgoritme en bezoekersgedrag met elkaar overeen. Een bezoeker wil graag dat een website snel laadt en dat de route naar de kassa in een webshop pijnloos verloopt. Door bezoekers te tracken tijdens een bezoek kan de on site ervaring worden verbeterd. Hiervoor zijn first party ofwel functionele cookies voldoende.
Het uitgangspunt van een goede on site ervaring is altijd; waarom staat deze pagina online? Denk aan antwoord geven op vragen van klanten, een aankoop tot stand brengen of het merkimago verbeteren. Vanuit de reden om een pagina te publiceren volgen optimalisaties voor zowel de bezoeker als voor het zoekalgoritme.