Duplicate content staat voor informatie die op meerdere internetpagina’s gepubliceerd wordt. Dit kan een deel van de content op een pagina betreffen of de volledige inhoud van een pagina. Naast schending van auteursrechten kan het herpubliceren van data ook van invloed zijn op de ranking in zoekmachines. Wat is duplicate content en hoe staat dit in relatie tot SEO?
Op het internet is veel informatie te vinden, als je alle dubbele informatie zou verwijderen blijft er plotseling een stuk minder over. Winkels zullen vaak standaard productinformatie overnemen van de fabrikant, dit hoeft geen bezwaar te zijn. Als er zonder toestemming informatie wordt hergebruikt op andere websites dan kan dit echter schending van auteursrecht zijn.
Een manier om duplicate content te omzeilen is het herschrijven van bestaande content in een andere bewoording. Zo kan de strekking van de informatie gelijk blijven maar voor het zoekalgoritme lijkt het unieke content te zijn. Copyscape is een voorbeeld van software die duplicate content opspoort.
DPG is een voorbeeld van een uitgever met meerdere titels. Zo is er naast de landelijke krant AD.nl ook een versie voor regio Eindhoven op ED.nl te vinden. Een deel van de content overlapt elkaar. In de HTML code van de pagina kan worden aangegeven of het een originele pagina betreft of een kopie. Als dit niet wordt aangegeven dan kan dit van invloed zijn op de ranking in zoekmachines.
Een andere reden om duplicate content te vermijden is het ‘kannibaliseren’ van webpagina’s in zoekmachines. Als tien pagina’s moeten strijden in de zoekresultaten dan is de kans kleiner op een hoge ranking dan wanneer er slechts één pagina zichtbaar is voor het zoekmachine algoritme. Door gebruik te maken van de ‘noindex’ tag kan dit wordt voorkomen. Deze tag is overigens optioneel, het zoekalgoritme is niet verplicht om hier rekening mee te houden.
Op YouTube komt het voor dat de uploader van gekopieerde bestanden het origineel laat verwijderen als ‘kopie’. Bepalen wat het origineel is kan een uitdaging zijn.