Conversiepercentage of in het Engels ‘conversion rate’ duidt het aantal bezoekers op een website aan die succesvol de gewenste conversie hebben gemaakt. Op basis hiervan kan worden bepaald of de marketing strategie naar behoren werkt. Wat is een conversiepercentage en hoe kun je dit percentage berekenen?
Als een website 100 bezoekers trekt en 25 bezoekers voeren de gewenste conversie uit, dan ligt het conversiepercentage op 25 procent. Dit zou een aankoop kunnen zijn in een webshop. Een bezoeker kijkt naar een productpagina, bestelt het product en rekent af. Andere bezoekers kijken eveneens naar de productpagina maar besluiten om niet tot aankoop over te gaan. Een hoger conversiepercentage duidt op een succes terwijl een lager percentage betekent dat er ruimte is voor verbetering.
De meest voor de hand liggende toepassing is het berekenen van verkopen. Als een pagina vaak wordt bezocht maar niemand gaat over tot aankoop dan is er blijkbaar iets niet goed aan de verkoop pagina. Dit probleem kan inhoudelijk van aard zijn, bijvoorbeeld een tekst die niet overtuigend is, of technisch wanneer het product toevoegen aan het winkelmandje niet werkt. Er kunnen ook andere vormen van conversie zijn zoals:
In plaats van naar absolute getallen te kijken wordt het conversiepercentage berekend wat een duidelijker beeld geeft van het succes.
Bij lead conversie voert een bezoeker die geen direct contact heeft gehad met de aanbieder een handeling uit waardoor de bezoeker een lead wordt. Denk aan het inschrijven op een nieuwsbrief of het aanvragen van een e-book per mail. Lead generatie brengt bezoekers in de verkoop funnel wat kan leiden tot een aankoop in de toekomst. Er zal dus een keten aan conversies plaatsvinden waarbij voor ieder meetpunt het conversiepercentage berekend kan worden.