Bij A/B testen worden meerdere versies van een website live gepubliceerd met als doel te vergelijken hoe bezoekers de verschillende websites ervaren. De redenen om een dergelijke test uit te voeren kunnen verschillen van functioneel design tot het testen van een afwijkende marketing strategie. Wat is een A/B test en waarom zou je deze methode gebruiken in web design.
Als je een website laadt dan is het mogelijk dat iemand anders een afwijkende versie van de pagina te zien krijgt. We hebben het hier niet over personalisatie op basis van cookies of een login maar een andere versie van de website. Dit wordt A/B testen genoemd en is een manier voor content providers om verschillende versies van een website live te testen om te bepalen welke versie het beste functioneert. De redenen voor deze aanpak kunnen afwijken met als twee hoofddoelen technisch testen en commercieel testen.
Hoe werkt dropshipping? Het voornaamste verschil met traditionele retail is dat de verkoper geen eigen voorraad inkoopt maar direct laat leveren vanuit de groothandel of fabrikant. Doorgaans zal er geen vermelding van de winkel of producent op de verpakking worden vermeld. Omdat veel dropshipping webshops goederen bestellen uit China kunnen levertijden relatief lang zijn en er is minder zicht op de kwaliteit van de geleverde goederen. De verkoper hoeft niet expliciet aan te geven dat het dropshipping betreft, het is wel verplicht om lokale contactinformatie te vermelden op de site. Duidelijk aangeven wat levertijden en voorwaarden zijn is ook van belang. De verkoper blijft verantwoordelijk voor een correcte afhandeling van de transactie en dient zorg te dragen voor zaken als privacy, gegevensbescherming en verschuldigde BTW en/of omzetbelasting.
Het is mogelijk dat twee gelijkwaardige opties met elkaar worden vergeleken of er kan een voorkeur zijn die beproefd wordt in de praktijk.
Over het algemeen zal een A/B testen plaatsvinden op kleinere schaal. Het is wel van belang dat de testgroepen gelijkwaardig zijn om de resultaten te kunnen vergelijken. Een andere vorm van testen is een focusgroep of demografie test waarbij alternatieve doelgroepen worden benaderd. Bij A/B testen zullen er in principe twee overeenkomstige groepen worden gekozen om zo een zuivere vergelijking te kunnen maken. Het is hierbij van belang dat de variabelen duidelijk gedefinieerd worden om de resultaten te analyseren.