Benchmarken staat voor het vergelijken van zakelijke processen en prestaties met de koplopers binnen de sector. De voornaamste meetpunten zijn kwaliteit, tijd en kosten. Als eerste worden eigen prestaties in kaart gebracht, die worden vervolgens vergeleken met de prestaties van vergelijkbare organisaties. Wat is benchmarken en hoe werkt benchmark marketing?
Hoe weet je of een bedrijf goed presteert? Als er winst wordt gemaakt dan is dit alvast een goed teken. Maar hoe presteer je als organisatie in relatie tot concurrenten in de markt? Bij benchmarken leg je de resultaten van een organisatie naast de resultaten van andere organisaties. Het is daarbij wel van belang dat data van andere partijen toegankelijk is.
Wat is een benchmark? De meest gebruikte benchmarks zijn:
Naast het vergelijken met concurrenten is het ook mogelijk om intern te benchmarken. Bijvoorbeeld door de resultaten van het huidige jaar naast de cijfers van vorig jaar te leggen. Zo kan worden bepaald of het bedrijf groeit, krimpt of stagneert.
Naast de prestaties op het gebied van kwaliteit, tijd en kosten is het eveneens mogelijk om de prestaties van promotionele activiteiten te vergelijken. Dit wordt ook wel benchmark marketing genoemd. Naast vergelijken met concurrenten is het een optie om onderdelen binnen de organisatie met elkaar te vergelijken. Als een fabrikant meerdere merken voert met soortgelijke producten dan kunnen de prestaties vergeleken worden. Zo kan worden bepaald of er een merk beter scoort, vervolgens zal een analyse plaatsvinden waarom een merk beter of slechter presteert. Zo is het mogelijk dat de marketing is gericht op een andere doelgroep wat een hogere of juist lagere conversie tot stand brengt.