In conversiepaden wordt de route beschreven die een website bezoeker moet volgen om tot het gewenste resultaat te komen. Er wordt dus een doel gesteld en de stappen worden bepaald om dit doel te kunnen bereiken. Dit hoeft geen lineair traject te zijn, door dynamisch in te spelen op de behoefte van de lead op ieder moment kan de conversie ratio verhoogd worden. Wat zijn conversiepaden en hoe hangen ze samen met de verkooptrechter?
Een conversiepad is niet wezenlijk anders dan een routeplanner om op de gewenste bestemming uit te komen. Het grootste verschil is dat de aanbieder bepaalt waar de bestemming ligt, niet de persoon die het traject volgt. De potentiële klant weet niet eens altijd wat het uiteindelijke doel van de aanbieder is. Ook als iemand wel specifiek op zoek is naar een product of dienst is het van belang dat de route hier naartoe zo eenvoudig mogelijk wordt ingericht.
De definitie van conversiepaden ligt dicht tegen de verkooptrechter ofwel de sales funnel aan. In het verleden waren deze funnels behoorlijk rigide van opzet. De lead neemt de eerste stap, wordt naar de tweede stap geleid enzo verder. Door de interactieve natuur van het internet is het mogelijk om meerdere vertakkingen in de funnel te gebruiken, of om de route compleet te verleggen. De uiteindelijke conversiedoelen blijven echter in stand.
Een ander voordeel van conversiepaden online is het vastleggen van data. Net zoals in een sales funnel zullen er mensen afhaken. Door de knelpunten te bepalen en deze weg te nemen kan de conversie ratio verbeterd worden. Het is mogelijk om het aantal bezoekers te meten, het aantal pagina’s dat ze bezoeken of de tijd die ze doorbrengen op een website. Dit zijn allemaal indicatoren die aangeven of een bezoeker bereid is de volgende stap te nemen. Door te blijven meten en analyseren kunnen de conversiepaden steeds verder geoptimaliseerd worden.