Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk. Wat is branding en hoe verschilt dit ten opzichte van de merkidentiteit?

Definitie branding

Alles en iedereen kan een merk zijn in de breedste zin van het woord. Amazon directeur Jeff Bezos zei ooit dat “branding staat voor wat ze over je zeggen wanneer je niet in de kamer aanwezig bent”. Dit kan zowel positief, negatief als beide zijn. Daarmee gaat de term terug naar de originele betekenis, koeien werden vroeger gebrandmerkt zodat boeren wisten tot welke kudde ze behor

Het gaat bij branding vooral om de emoties en connotaties die een merk oproept bij het publiek. De persoon of organisatie kan dit voor een deel sturen met visuele elementen of door een specifieke toon te kiezen in de communicatie. Zo heeft Simyo een andere uitstraling terwijl ze in feite behoren tot KPN en hetzelfde netwerk delen. De manier waarop deze merken zich profileren in zowel visuele uitstraling als in communicatie en dienstverlening bepaalt het gevoel dat klanten bij het merk hebben.

Niet hetzelfde als merkidentiteit

De merkidentiteit is in principe de visuele identiteit die bestaat uit de vaste kleuren, lettertypen, logo’s, grafische elementen, patronen en fotografie. Ook deze elementen roepen een gevoel op bij het publiek op basis van zichtbare informatie. Bij branding gaat het om het gevoel dat iemand bij een merk heeft, bij merkidentiteit gaat het om de gevoelens die een merk oproept bij het zien van de visuele elementen. Omdat visuele prikkels belangrijk zijn bij het vormen van een mening over een persoon, bedrijf, product of dienst, is het van belang dat de visuele uitstraling aansluit op het imago dat de aanbieder wil bereiken.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z