Conversieratio is de verhouding tussen het totale aantal en het aantal dat geconverteerd is. Denk aan het aantal bezoekers op een website dat tot een aankoop overgaat. De bezoeker wordt in dit geval geconverteerd tot klant. Als er 1000 bezoekers zijn waarvan er 100 nieuwe klanten zijn, dan is de ratio 1:10. Wat is conversieratio en welke zaken zijn belangrijk om bij online marketing in kaart te brengen?
De conversie betekenis is letterlijk ‘omzetting’. Het wordt tegenwoordig in de Nederlandse taal vooral toegepast in marketing. Conversies zijn van groot belang voor het succes van een onderneming, zowel in positieve als negatieve zin. Heel eenvoudig gesteld is een conversie van geïnteresseerd persoon naar betalende klant positief, het opzeggen van een abonnement is juist negatief. Door het conversieratio te bepalen van verschillende gebeurtenissen kan het succes van een onderneming in kaart worden gebracht.
Lead generatie is een term die vaak voorkomt in marketing. Dit is niets anders dan contact leggen met een persoon of organisatie die nog niet eerder bekend was. Dit is op zich al een conversie, het zal echter niet het uiteindelijke conversiedoel zijn. Wellicht is het doel om een product te verkopen. Als dit doel bereikt is dan kan de klant via retargeting opnieuw benaderd worden. Bij ieder conversiedoel kan een conversieratio berekend worden. Dit is het totale aantal vergeleken met het aantal dat de conversie heeft doorgemaakt.
Als 900 van 1000 mensen die een banner zien hier op klikken, dan is er sprake van een 9:10 conversieratio ofwel 90 procent . In praktijk ligt dit veel lager, rond de 2 tot 3 procent. Om te bepalen of de ratio goed is moet je dus de gemiddelde conversieratio kennen. Als een bedrijf klanten verliest, bijvoorbeeld als abonnees massaal afhaken, dan kan een hoog conversieratio juist negatief zijn. Het is dus van belang om te weten waar de cijfers voor staan.