Uitstappercentage of in het Engels ‘Exit Rate’ staat voor het percentage bezoekers op een webpagina of website die de site verlaten op een specifieke pagina. Er wordt onderscheid gemaakt tussen pagina’s die verlaten worden met of zonder enige vorm van interactie. Wat is Uitstappercentage en welke waarde moet hier aan gehecht worden?
Bezoekers komen op een website binnen via een pagina, en zullen ook weer op een gegeven moment de website verlaten. Bij het Uitstappercentage gaat het specifiek om de laatste pagina die bezocht wordt. Soms is dit een logische webpagina zoals de ‘bedankt’ pagina na het voltooien van een transactie, het kan ook een pagina zijn in het midden van een verkooptraject. Dit is niet de bedoeling. Door te bepalen op welke pagina’s bezoekers de site verlaten kan de aanbieder bepalen welke vervolgacties ondernomen moeten worden om de structuur of content van de pagina’s aan te passen.
De Exit Rate en Bounce Rate worden regelmatig door elkaar gehaald terwijl ze toch niet hetzelfde betekenen. Bij de Exit Rate gaat het namelijk om het aantal bezoekers dat een webpagina op een domein verlaat, bij de Bounce Rate betreft het de bezoekers die een pagina verlaten zonder verdere interactie met de pagina te hebben gehad. Daarmee betreft het een verschil tussen activiteit op de pagina of alleen deze pagina laden en weer verlaten zonder verdere handelingen uit te voeren.
Er zijn websites waarbij de retentie van bezoekers van belang is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwssites of blogs met veel pagina’s die advertenties bevatten. In een webshop is het van belang dat de weg van zoekende klant naar betalende klanten niet halverwege wordt afgebroken. Pagina’s met een hoger Uitstappercentage kunnen een gebrek blootstellen, al is dit zeker niet altijd het geval. Een website met alle informatie op dezelfde pagina, ook wel een microsite genoemd, zal altijd een maximaal Uitstappercentage hebben.