Marketing mix is een methode om marketing en promotie inspanningen te organiseren. Er zijn meerdere modellen waarvan de methodiek zoals deze werd ontwikkeld door E. Jerome McCarthy het meest bekend is. Wat is de marketing mix en waar staan de 4 P’s voor?
Marketing en promotie is zo oud als er producten en diensten worden aangeboden. Dit kan zo eenvoudig zijn als een kraampje langs een drukke weg bouwen waar appels netjes in kratten worden uitgestald. Aan het begin van de twintigste eeuw ontstond marketing theorie wat in de jaren zestig zou leiden tot de moderne marketing mix zoals die nu in grote lijnen nog steeds wordt toegepast.
Het oorspronkelijke model voor de marketing mix werd ontwikkeld door E. Jerome McCarthy en staat bekend als de 4 P’s die staan voor:
1. Product: Naast fysieke producten vallen hier ook diensten, ideeën en ervaringen onder.
2. Price: Dit is de prijs die een consument zal betalen voor het product. Het kan ook duiden op de inspanning die de klant moet verrichten om het product in handen te krijgen.
3. Place: Dit is de locatie waar het aanbod verkrijgbaar is, denk aan retail of een webshop.
4. Promotion: Hierbij gaat het om de communicatie met de potentiële klant zoals adverteren, vertegenwoordigers of het bouwen aan een duurzame relatie met de klant.
Naast de 4 P’s zijn later ook de 7 en 8 P’s ontwikkeld, met de volgende toevoegingen:
5. Process
6. People
7. Physical Evidence
8. Performance
Als alternatief werd in de jaren negentig een alternatief model geopperd genaamd de 4 C’s. Deze marketing mix leent zich beter voor niche marketing dan het oude model. De letters staan voor Consumer wants and needs, Cost, Convenience en Communication.
Door de juiste mix toe te passen is het mogelijk om de sterke punten van een organisatie kracht bij te zetten terwijl zwakheden worden voorkomen.