Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is een KPI?

KPI staat voor Key Performance Indicator, een meetbare waarde die laat zien in welke mate een organisatie de voornaamste zakelijke doelstellingen weet te behalen. Bedrijven maken gebruik van deze informatie op meerdere niveaus binnen de organisatie. Hoge niveau KPI’s kunnen gericht zijn op de algemene succesfactoren van de organisatie waar lagere niveau KPI’s zich toespitsen op processen waaronder verkoop, marketing en ondersteuning. Wat betekent KPI en hoe kunnen deze indicatoren bepaald worden?

Definitie KPI

Organisaties kunnen bezig zijn met groeien of met overleven. Beslissingen moeten soms snel worden genomen, er is nauwelijks tijd om vooruit te kijken laat staan om terug te blikken. In plaats van het bedrijf als geheel te beoordelen of ieder element afzonderlijk te analyseren staat een KPI voor een specifieke waarde die meetbaar is en naast de oorspronkelijke doelstelling gelegd kan worden

Hoe worden KPI’s gedefinieerd?

Hoewel het mogelijk is om een standaard lijstje met KPI’s te nemen die binnen de sector gebruikelijk zijn, zal dit niet het gewenste resultaat opleveren. De voornaamste aandachtspunten moeten namelijk specifiek voor de organisatie gedefinieerd worden om resultaat op te leveren. Hierbij kunnen er vragen worden gesteld zoals:

  • Wat is het gewenste resultaat?
  • Waarom is deze uitkomst van belang?
  • Hoe wordt vooruitgang gemeten?
  • Hoe kan de uitkomst beïnvloed worden?
  • Wie is verantwoordelijk voor de uitkomst?
  • Hoe weet je of het doel behaald is?
  • Wanneer wordt de voortgang bepaald?

KPI in de praktijk

Een veelvoorkomende KPI is omzetverhoging. Zo kan bepaald worden dat een bedrijf in dit boekjaar 25% meer winst moet maken. Hiermee kan het bedrijf uit de rode cijfers komen. De inkomsten en uitgaven moeten beide worden gemonitord en naast elkaar worden gelegd. Door processen te automatiseren kan er bespaard worden op kosten. De ICT afdeling moet deze transitie leiden, maandelijks wordt de progressie geëvalueerd.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z