Google Tag Manager (GTM) is eigenlijk een supergereedschapskist van Google die je helpt allerlei digitale, ofwel ’tags’, op je website te plakken en te beheren. Deze tags zijn kleine stukjes code die als volgapparaatjes werken, ze houden bij wat bezoekers op je site doen: welke pagina’s ze bekijken, op welke knoppen ze klikken, of hoe ze op je site zijn gekomen. Dit alles zonder dat je zelf in de ingewikkelde wereld van coderen hoeft te duiken. Ideaal dus als je een nieuwe site laat maken via Doubleweb, en vervolgens zelf alles gemakkelijk kunt bijhouden.
Er zijn veel tools die marketeers inzichten geven in data die binnen de website wordt opgebouwd. GTM maakt het beheren van deze tags eenvoudig door ze allemaal op één plek te verzamelen. Zodra GTM op je website is geïnstalleerd, kun je via een gebruiksvriendelijk dashboard van Google je tags naar keuze aanpassen.
Ondanks dat GTM eenvoudig in gebruik lijkt, zit er een diepe laag van geavanceerde mogelijkheden onder. Je kunt er niet alleen basisinformatie mee volgen, maar ook complexe marketingstrategieën en website-interacties in kaart brengen. Zo kun je GTM gebruiken om advertenties te richten op bezoekers die bepaalde acties op je site hebben uitgevoerd, of om te zien hoe vaak een formulier wordt ingevuld of een product wordt gekocht.
Google is de marktleider als het gaat om zoeken op het internet. Naast tekst en rich media content spelen tags op de pagina een rol bij het verbeteren van de prestaties. Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van de Google Tag Manager zoals:
Kortom, Google Tag Manager is een krachtige, gratis tool die het leven van website-eigenaren, marketeers, en zelfs sociale media specialisten een stuk makkelijker maakt. Het bespaart tijd, maakt je website sneller en geeft je waardevolle inzichten in hoe bezoekers met je site omgaan. Zonder dat je een expert in coderen hoeft te zijn.