Google Tag Manager is een hulpmiddel van Google om tracking codes en soortgelijke code fragmenten te beheren. Na toevoegen van een stukje code op een website kan verder onderhoud en analyse plaatsvinden via een centrale pagina. Wat is Google Tag Manager en waarom zijn tags van belang om de vindbaarheid te verbeteren?
De zoekmachine van Google is in staat om webpagina’s tot in detail te analyseren. Een belangrijk criterium is het gebruik van zoektermen die gebruikers ingeven om informatie op te zoeken. Het gebruik van tags op de pagina helpt het systeem snel en accuraat informatie over de pagina te verzamelen. De Google Tag Manager moet eerst op een website worden geïnstalleerd, vervolgens vindt het beheer plaats op een pagina van Google.
Hoewel de tool wordt aangeprezen als eenvoudig en laagdrempelig is het wel degelijk een geavanceerde toepassing die naast marketing expertise ook wat technische kennis vereist. Naast tags is het van belang om triggers en variabelen op de juiste wijze te implementeren om de gewenste resultaten te behalen.
Google is de marktleider als het gaat om zoeken op het internet. Een website of webpagina optimaliseren voor Google (SEO) is daarom van groot belang. Naast tekst en rich media content spelen tags op de pagina een rol bij het verbeteren van de prestaties. Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van de Google Tag Manager zoals:
De data die voortkomt uit de tags kan via GTM wordt gebruikt in andere tools zoals Google Analytics. Uiteraard kan de informatie ook worden toegepast om advertentie campagnes in te richten.