Featured snippets zijn delen van een webpagina die worden weergegeven als primaire antwoord bij een zoekopdracht. Deze locatie in de Google zoekresultaten wordt ook wel ‘positie 0’ genoemd omdat het boven het eerst standaard zoekresultaat wordt weergegeven. Wat is een featured snippet en hoe zorg je ervoor dat jouw pagina op deze positie komt?
Webpagina’s bevatten informatie. Zoekmachines zoals Google kiezen op basis van een zoekopdracht de pagina’s die mogelijk relevante informatie over deze zoekopdracht bevatten. Als de vraag zo duidelijk is dat er direct een antwoord op te geven valt dan wordt er direct een citaat uit een pagina op de zoekresultaten pagina vertoond. Dit worden featured snippets genoemd.
Net zoals zoekmachine optimalisatie (SEO) afhankelijk is van honderden factoren is de keuze voor een specifieke featured snippets eveneens afhankelijk van een complexe weging van kenmerken. Webpagina’s krijgen een aantal criteria toegekend zoals onderwerp, externe koppelingen naar deze pagina, het gebruik van specifieke woorden en het aantal bezoekers. Een pagina die past bij de zoekopdracht en een duidelijke beschrijving geeft komt in aanmerking om als featured snippet gebruikt te worden. Het betreft een organisch resultaat wat betekent dat er niet betaald kan worden voor plaatsing op deze positie.
De zichtbaarheid van featured snippets maakt het interessant om webpagina’s te optimaliseren voor deze functie. Het voornaamste risico is het antwoord op een vraag dat verder klikken onnodig maakt. Als iemand zoekt op Google, het antwoord leest op de zoekresultatenpagina en weer verder gaat met andere zaken dan is er geen pageview en geen bezoeker die geconverteerd kan worden. Optimaliseren voor featured snippets is op zich geen slechte strategie, het is wel van belang dat de pagina’s meer informatie bieden dan slechts het antwoord op één vraag. Bij ieder fragment zal een koppeling naar de bronpagina vermeld staan.