Bold in termen van tekst staat voor vetgedrukt. De tekst wordt dikker weergegeven waarmee het meer opvalt voor de lezer. Het kan gebruikt worden om nadruk te leggen op een fragment uit een langere tekst, of om een klikbare link herkenbaar te maken. Dikgedrukt maken kan via CSS of in HTML Bold worden gerealiseerd, de keuze voor één van deze methoden is van invloed op de weergave en verdere bewerkingen. Wat is Bold en heeft dit ook invloed op SEO?
Het Engelse woord “bold” staat naast vetgedrukt ook voor “dapper” of “moedig”. In beide gevallen betekent het eigenlijk krachtig en opvallend. In iedere tekstverwerker behoort Bold tot de standaard opmaak opties, naast italic en underline. In teksten op webpagina’s wordt deze grafische weergave doorgaans gebruikt om nadruk te leggen op een specifiek deel van de tekst. De betekenis is doorgaans een wat meer subtiele vorm van HOOFDLETTERS, maar wel weer iets sterker dan italic. Het is daarmee voornamelijk een manier om nuance te brengen in een tekst die normaal gesproken geen nadruk of emotie laat zien.
Daarnaast wordt het ook wel gebruikt om koppelingen meer zichtbaar te maken. Bij HTML teksten wordt is meestal duidelijk zichtbaar met blauwe tekst (of paars voor een reeds bezochte pagina), wanneer dit binnen een specifieke layout niet direct zichtbaar is kan hiervoor Bold worden gebruikt. Voorheen gaven zoekmachine experts het advies om dikgedrukt te gebruiken voor SEO om meer gewicht te geven aan een zoekwoord. Wanneer dit al ooit zo was, is dat nu niet meer het geval. Overmatig gebruik kan zelfs averechts werken.
In de meeste gevallen wordt het gebruik van HTML Bold via de <b> tag afgeraden, dit kan beter ondergebracht worden in CSS. Een <bold> tag bestaat niet, <strong> wel. Die laatste wordt gebruikt om nadruk op het woord of de zin te leggen, al wordt dit vaak automatisch geïnterpreteerd als vetgedrukt door de browser.