Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is bulk mail?

Bulk mail is een vorm van poststukken of e-mails verzenden in grote aantallen. Deze methode wordt vaak gebruikt om commerciële boodschappen te verzenden, daarnaast kunnen organisaties ook gebruik maken van deze methode om ontvangers te informeren over allerlei zaken. Wat is bulk mail en hoe werkt het versturen van e-mails binnen de wet AVG?

Definitie bulk mail

Het verzenden van grote aantallen berichten dateert van ver voor het internet bestond. Het Engelse woord ‘bulk’ staat voor ‘groot’ of ‘omvangrijk’, wat betreft poststukken zijn dit grote aantallen die tegelijkertijd verzonden worden. Denk aan een reclamecampagne die per post wordt afgeleverd in de brievenbus.

Grotere aantallen verzenden betekent doorgaans ook een korting op de verzendkosten. Postbedrijven zullen daarom op aanvraag een prijslijst met staffelkorting verstrekken. In principe gaat het om hetzelfde bericht dat aan een grote groep geadresseerden wordt verzonden zonder verdere personalisatie. Als het bekende contacten betreft is het overigens wel mogelijk dat berichten (deels) gepersonaliseerd worden.

In praktijk is bulk mail haast synoniem geworden met junk mail, berichten die niet gewenst zijn door de ontvanger. In tegenstelling tot huis-aan-huis kranten of flyers die los verspreid worden zullen poststukken met adressering wel bezorgd worden. Dit geldt ook als er de standaard melding “aan de bewoners van dit adres” op vermeld staat.

Digitale bulk mail

Grote aantallen berichten verspreiden is nog eenvoudiger en goedkoper via e-mail. Daar is de term ‘spam’ voor bedacht, ongewenste mails die geen meerwaarde bieden voor de ontvanger met soms suggestieve of misleidende informatie. Sinds de introductie van de wet AVG is het niet langer toegestaan om bulk mail naar consumenten binnen de Europese Unie te verzenden zonder uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger (opt-in). Deze restrictie geldt niet voor B2B en heeft lang niet alle spammers weerhouden om toch ongewenste e-mails te sturen.

Een risico dat in praktijk nog regelmatig voorkomt is het verspreiden van mailadressen in bulk mail door de geadresseerden niet in het BCC maar in het CC of AAN veld te plaatsen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z