Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Targeting in de context van marketing staat voor het splitsen van een grotere groep in kleinere segmenten. Zo kunnen marketing inspanningen toegespitst worden op een specifieke doelgroep, bestaande uit potentiële klanten met overeenkomende interesses en kenmerken. Wat is Targeting en hoe maken internet platformen doelgroep gericht adverteren mogelijk?

Wat is Targeting?

De betekenis van Targeting is letterlijk mikken op een doel. Denk aan een darter die de pijl richt op een triple-twenty of een schutter die mikt op een specifiek voorwerp of persoon. In marketing wordt vaak een voorselectie gemaakt van mogelijke klanten om zo een campagne in te richten die aanspreekt bij deze doelgroep. Er kunnen veel kenmerken de revue passeren zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Hobby’s
  • Opleiding

Social media sites bevatten veel demografische informatie en bieden standaard filters aan voor Targeting. In B2B kan bijvoorbeeld een specifieke bedrijfstak worden aangesproken.

Doelgericht de klant aanspreken

De gebruiker is niet altijd de doelgroep, en de marketing van hetzelfde product kan afwijken door Targeting toe te passen. Zo kan speelgoed voor kinderen met een flitsende marketing campagne onder de aandacht gebracht worden, bijvoorbeeld tijdens commercials op een televisiestation met tekenfilms voor kinderen. Tegelijkertijd kunnen deze producten via een social media platform gepromoot worden aan de ouders van opgroeiende kinderen met een focus op de educatieve waarde. Hoewel de kinderen dit speelgoed zullen gebruiken, zijn het de ouders die ervoor moeten betalen.

Grote of kleine doelgroep?

De GameCube spelcomputer van Nintendo was geen groot succes, en moest het afleggen tegen de Xbox en PlayStation 2. In plaats van zich te richten op traditionele gamers kwam Nintendo juist met de Wii, een spelcomputer met een vereenvoudigde bediening en spellen die juist aantrekkelijk waren voor nieuwkomers. Dit wordt ook wel een ‘blauwe oceaan’ strategie genoemd. Online aanbieders maken vaak gebruik van niche Targeting waarbij ze een zeer specifieke doelgroep aanspreken. Denk aan een leverancier van vervoermiddelen die naast een webshop voor trendy scooters een aparte webshop voor scootmobielen inricht.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z