Huisstijlrichtlijnen, of in de Engelse taal ‘brand guidelines’ of ‘brand standards’, zijn de regels waarin bepaald wordt hoe een merk wordt gevisualiseerd. In ruimere zin kan dit ook van toepassing zijn op het imago en de ‘branding’ van een merknaam. Er zijn verschillende elementen die deel uitmaken van de huisstijl zoals een logo, standaard kleuren en lettertypen, of het soort afbeeldingen en videomateriaal dat gebruikt wordt in diverse uitingen. Wat zijn huisstijlrichtlijnen en waar moet je rekening mee houden bij verschillende kanalen zoals e-mail verkeer?
Iemand krijgt een flyer in de bus van een winkel. De naam is met rode hoofdletters gedrukt in een serif lettertype, de rest van de flyer is overwegend geel. De klant gaat op pad maar kan de winkel niet vinden omdat de lettering op de gevel blauw van kleur is met een sans-serif lettertype in een compleet andere stijl. Dit is een extreem voorbeeld waarin het belang van huisstijlrichtlijnen getoond wordt. Brand guidelines helpen de herkenbaarheid van een merk te vergroten, en een consistente stijl door te voeren via alle uitingen.
Op een computermonitor worden RGB waardes gebruikt, bij drukwerk zijn dat CMYK waardes. Je kunt op papier niet dezelfde verzadiging drukken als op een scherm mogelijk is. Daarnaast zijn schermen voor consumenten doorgaans niet gekalibreerd zodat er verschillen zullen ontstaan. Hier valt bij het bepalen van de huisstijlrichtlijnen in zekere mate rekening mee te houden, door meer ‘veilige’ kleuren en lettertypen te kiezen. Logo’s zijn meestal ook monotoon te gebruiken, kleurovergangen maakt het bewaken van de richtlijnen erg lastig.
De meeste mail clients zijn in staat om HTML e-mail weer te geven. Met alleen tekst is het niet mogelijk om de identiteit van een bedrijf of organisatie goed uit te dragen. Met een HTML e-mail zal de brand identity gewaarborgd blijven. Wanneer gebruikers geen HTML mail kunnen of willen lezen kan er een URL naar een web versie worden toegevoegd.