Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

UTM-tags of UTM parameters zijn variaties op standaard URL parameters die gebruikt worden voor online marketing doeleinden. Ze bieden meer mogelijkheden om de effectiviteit van online marketing campagnes in kaart te brengen. Wat zijn UTM-tags en hoe worden ze gebruikt in marketing online?

 

Wat zijn UTM-tags?

Voor Google Analytics was er Urchin. Deze analyse tool zou UTM-tags introduceren, deze parameters worden standaard ondersteund door Google Analytics. In een UTM URL wordt data opgenomen die aangeeft vanuit welke campagne een bezoeker de webpagina bezoekt. Daarnaast zullen tracking opties actief blijven tijdens de website sessie. Dit biedt online marketing professionals meer data om de effectiviteit van een campagne te analyseren en meerdere campagnes met elkaar te vergelijken. Er zijn meerdere parameters gedefinieerd waaronder UTM source. De vijf standaard UTM-tags zijn:

 

  1. Utm_source: Dit is een essentiële parameter die aangeeft vanuit welk webadres de bezoeker komt.
  2. Utm_medium: Deze parameter geeft aan wat voor een soort koppeling het betreft zoals een CPC link of een email link.
  3. Utm_campaign: Hiermee kan een specifieke promotie of campagne gedefinieerd worden.
  4. Utm_term: Deze parameter kan gebruikt worden om zoektermen aan te geven.
  5. Utm_content: Naast de pagina kan een specifieke koppeling worden aangeduid zoals een tekstlink of een banner op een pagina.

 

Marketing campagnes worden vaak uitgezet via meerdere kanalen. Denk aan een advertentie op Facebook, een mailing of via Google Ads. Door UTM-tags toe te voegen aan de URL is het mogelijk om nauwkeurig de herkomst van de bezoeker te bepalen. Als deze parameters worden verwijderd dan zal de URL blijven functioneren, het is een toevoeging aan een bestaand webadres met standaard syntax.

 

Wat is Urchin?

Urchin is een webanalyse tool die in 2005 werd overgenomen door Google. De laatste versie van Urchin zou verschijnen in 2012. Een aantal van de mogelijkheden in deze tool zou terugkeren in Google Analytics. Sinds 2005 zouden er regelmatig updates verschijnen met onder andere AdWords, 64-bit ondersteuning en event tracking.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z