Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

UTM-tags zijn tekstfragmenten die je kunt toevoegen aan een URL die meer informatie geven over de koppeling. Deze tags worden bijvoorbeeld gebruikt binnen online marketing analyse om te bepalen via welk kanaal de bezoeker op een pagina is gekomen. Wat zijn UTM-tags en waar staat deze afkorting eigenlijk voor?

Wat zijn UTM-tags?

UTM staat voor Urchin Tracking Module. De Urchin Software Corporation werd in 2005 gekocht door Google. De producten die zij hebben ontwikkeld liggen aan de basis voor Google Analytics. De eenvoudige definitie van UTM-tags is een toevoeging aan een bestaand internet adres waarmee de herkomst van de link bepaald kan worden. Een verschil met het gebruik van cookies is dat UTM-tags ook werken als er geen cookies actief zijn op het systeem. Er zijn diverse parameters toe te voegen aan de tag zoals de bron of een campagne omschrijving.

Waar worden UTM-tags voor gebruikt?

Als een bedrijf een campagne voert via zowel een nieuwsbrief als op social media is het niet altijd eenvoudig te herleiden via welk kanaal de bezoeker de bestemmingspagina heeft gevonden. Een UTM-tag biedt de mogelijkheid om extra informatie toe te voegen aan de standaard URL. De persoon die klikt op een koppeling wordt direct doorverwezen naar de juiste pagina, de URL bevat echter meer informatie die door de campagne manager is toegevoegd. De volledige URL is in de adresbalk zichtbaar maar de gemiddelde bezoeker zal dit niet zien. Intern is direct zichtbaar via welke bron de bezoeker de pagina heeft bezocht.

Waarom is de bron van belang?

Door de herkomst van de bezoeker te bepalen wordt duidelijk via welke kanalen bezoekers doorklikken. Als blijkt dat een Facebook campagne weinig kliks oplevert maar een nieuwsbrief link juist vaak in de UTM-tags tevoorschijn komt, dan kan er meer aandacht worden gericht op e-mail marketing. Of de Facebook strategie wordt aangepast om beter aan te sluiten op de beoogde doelgroep.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z