Wat is inspireren?

Inspireren betekent iemand enthousiast maken voor een creatieve uiting of een andere activiteit. Er zijn veel manieren om inspiratie op te wekken, naast iemand aanzetten tot expressie kan het ook een stimulans zijn tot aankoop van een product of dienst. De betekenis van inspireren is dus erg ruim, hoe wordt dit gebruikt voor commerciële doelen op het internet?

Wat is inspireren?

Mona Lisa was een dame die Leonardo da Vinci inspirerende om het beroemde schilderij te schilderen. Artiesten in verschillende disciplines zoals muzikanten en filmmakers halen inspiratie uit de meest uiteenlopende bronnen, die vaak niet eens te maken hebben met artistieke uitingen. Bedrijven kunnen deze manier van mensen beïnvloeden ook gebruiken voor commerciële doelstellingen. Zo kan iemand aangezet worden tot een aankoop of actie op basis van een aansporende prikkel. Creatief denken of connecties leggen is niet voor iedereen vanzelfsprekend, soms is daar wat extra hulp voor nodig.

Influencer marketing

Een duidelijk voorbeeld van inspiratie met commerciële insteek is Influencer marketing. Vertrouwde personen en autoritaire figuren op een specifiek gebied inspireren hun volgers om (indirect) producten te kopen. Denk aan NikkieTutorials waarin Nikkie de Jager make-up tips geeft als inspiratie voor haar volgers. Kim Kardashian behoort tot de meest vooraanstaande Influencers. Hoewel zij niet over een specifieke kennis of vaardigheid beschikt zoals Nikkie, weet ze haar publiek wel tot actie aan te zetten door bijvoorbeeld producten aan te bevelen.

Inspiratie is een creatieve prikkel

Bij discussies over plagiaat of diefstal van intellectueel eigendom wordt vaak voorbijgegaan aan het feit dat een oorspronkelijk idee niet bestaat. Da Vinci had blijkbaar Mona Lisa nodig om een schilderij van een vrouw te maken, Smells Like Teen Spirit van Nirvana gaat letterlijk over de deodorant van zijn toenmalige vriendin. Ook merken halen ‘inspiratie’ bij concurrenten vandaan en nemen iconische kleuren of vormen over voor hun eigen branding. Soms gaan ze daarbij over de grens van toelaatbaar heen. Psychologie speelt een belangrijke rol bij internet marketing waarbij inspireren en beïnvloeden dicht bij elkaar liggen.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close