Wat zijn Keywords?

Keywords zijn letterlijk ‘sleutelwoorden’, belangrijke woorden in een tekst die de voornaamste betekenis van de tekst definiëren. In termen van zoekmachine optimalisatie staat het gelijk aan een zoekwoord, een woord waar vaak naar gezocht wordt. Door gebruik te maken van deze zoekopdracht in de content van webpagina’s is het mogelijk om hoger te scoren in de zoekresultaten, en daarmee hogere bezoekersaantallen te genereren of een specifieke doelgroep aan te spreken. Wat zijn Keywords en hoe worden deze gebruikt voor SEO?

Wat zijn Keywords?

Een tekst bestaat uit woorden. Daarbij zijn er woorden die de leesbaarheid verhogen, en woorden die betekenis geven aan de tekst. De voornaamste woorden worden Keywords genoemd, die vormen de ‘sleutel’ naar de inhoud van de tekst. Wanneer iemand in Google zoekt naar een antwoord zal deze een zoekopdracht ingeven. In plaats van mooie volzinnen te schrijven wordt er een zoekopdracht doorgaans ingevoerd met alleen de voornaamste zoekwoorden.

Search Engine Optimization

Er zijn verschillende manieren om een webpagina beter vindbaar te maken in zoekmachines, waarvan tekst nog steeds van groot belang is voor een goede positie in de zoekresultaten. Om te bepalen welke woorden het beste scoren bij de beoogde doelgroep kan er “Keyword Research” uitgevoerd worden. Hier zijn diverse tools voor beschikbaar, Google heeft bijvoorbeeld een “Keyword Planner” om de meest optimale woorden te bepalen. Naast een shorttail zoekwoord kan dit ook een combinatie van woorden zijn die longtail keywords genoemd worden. Naast de positie op de zoekresultaten pagina (SERP) te verbeteren is het mogelijk om zoekmachine advertenties te vertonen bij relevante termen. Er zijn verschillende doelstellingen mogelijk bij SEO zoals:

  • Meer bezoekers naar een website trekken.
  • Hogere conversie bereiken.
  • Verkoop stimuleren.
  • Een specifieke doelgroep benaderen.
  • Betere positie verwerven dan de concurrentie.

Voor zowel SEO (Search Engine Optimization) als SEA (Search Engine Optimization) is keyword onderzoek van belang. Naast externe optimalisatie dient er ook op webpagina’s (onsite) rekening gehouden te worden met het juiste woordgebruik om een hogere vindbaarheid te realiseren.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close