Wat is LCC?

LCC staat voor Last Cookie Count. Bij affiliate marketing is het mogelijk dat vanuit meerdere affiliate links dezelfde verkoop pagina bezocht wordt alvorens de aankoop wordt afgerond. In dat geval wordt alleen de laatste cookie voor aanschaf geteld, en deze affiliate zal de volledige commissie ontvangen. Wat is de LCC betekenis en welke gevolgen heeft dit voor affiliate marketing?

Wat is LCC?

Bij affiliate marketing zal een commissie worden uitgekeerd wanneer er een succesvolle transactie wordt voltooid via een link die door een affiliate wordt aangeboden. Amazon producten in banners op een webpagina zijn hier een goed voorbeeld van. Een blog over camera’s plaats een unieke link met identificatie naar een camera op Amazon. Wanneer iemand via deze pagina een product aanschaft op Amazon, binnen een periode van 24 uur na het klikken op de link, zal er een commissie worden toegekend. Maar wat gebeurt er wanneer er binnen die periode door dezelfde bezoeker meerdere tracking cookies worden geactiveerd? Bij Last Cookie Count, of afgekort LCC, telt alleen de laatste affiliate link, die het dichtste bij de daadwerkelijke transactie staat. Dit is op zich logisch, blijkbaar is dit de bron van waaruit de klant de aankoopbeslissing heeft gemaakt. De rest van de Customer Journey wordt niet meegeteld.

Cookie lengte

Een cookie kan 24 uur actief blijven of 999 dagen, in een kleine drie jaar tijd kan er veel gebeuren natuurlijk. Een geïnteresseerde klant kan zich oriënteren via diverse websites en pas veel later tot aankoop overgaan. Dan kunnen er meerdere affiliates een rol gespeeld hebben bij het nemen van de beslissing. Wanneer LCC wordt toegepast hebben alle voorgaande affiliates pech, want die krijgen niets. Daarom is het van belang voor affiliates om niet alleen koppelingen te maken, maar om de verkoop actief te stimuleren. Daarbij is er een grijs gebied tussen onafhankelijke berichtgeving en verkooptechniek. Dit is een balans waarbij blogs die rekenen op affiliate inkomsten vaak mee stoeien.

Last Cookie Count is met name voor de affiliate een uitdaging, de verkopende partij wint uiteindelijk altijd.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close