Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een online sociaal netwerk dat voornamelijk gericht is op zakelijke professionals. Naast een gratis versie zijn er ook diverse betaalde abonnementsmodellen die additionele functionaliteit bieden. Het is een manier voor zowel werknemers als werkgevers om contact te leggen en informatie te delen. Wat is LinkedIn en waarmee onderscheidt deze dienst zich van andere sociale netwerken?

Wat is LinkedIn?

Het uit Amerika afkomstige online sociaal netwerk LinkedIn werd gelanceerd in 2003, en had eind 2019 ruim 660 miljoen gebruikers. Dit staat in schril contrast met de 2,5 miljard Facebook gebruikers, daar staat tegenover dat ze een andere doelgroep aanspreken. Deze dienst richt zich vooral op het samenbrengen van professionals, wat zich uit in de voornaamste bron van inkomsten; het verkopen van gebruikersinformatie aan sales professionals en recruiters. Sinds 2016 is Microsoft volledig eigenaar van LinkedIn. Volgens Alexa stond het op de 28e plaats van meest bezochte websites aan het einde van 2018. Sinds 2011 is het een beursgenoteerd bedrijf onder de naam LNKD.

Netwerken op LinkedIn

Het opbouwen van een netwerk verschilt niet zoveel ten opzichte van andere social media platformen. Je maakt een profiel aan, voegt informatie toe en maakt connecties met personen binnen het bestand. Dit kunnen collega’s zijn, mensen binnen het eigen netwerk, professionals in dezelfde sector of invloedrijke personen. Momenteel zijn er gebruikers in 150 landen, met lokalisering voor 24 talen inclusief de Nederlandse taal. Een punt van kritiek is de wijze waarop contacten van gebruikers zonder toestemming werden gebombardeerd met e-mails om een connectie te maken. Ook de verhouding tussen informatie die het bedrijf heeft, en wat gedeeld wordt met gebruikers lijkt buiten proportie volgens de Duitse regering. Rusland heeft kritiek geuit op het bewaren van gebruikersprofielen van inwoners op servers buiten Rusland.

LinkedIn kan voor professionals een manier zijn om zichzelf of hun bedrijf meer ruchtbaarheid te geven, daarnaast kan het ook als acquisitiemiddel worden gebruikt om personeel of aannemers te werven.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close