Wat is een merkstrategie?

Als merkstrategie definitie kun je stellen dat het een lange-termijn plan betreft om een merk succesvol te maken met als doel specifieke doelstellingen te behalen. Wanneer de strategie volledig is zal deze impact hebben op alle aspecten van een organisatie waarbij er een direct verband bestaat tussen aanbieder en afnemer. Wat is een merkstrategie en hoe wordt deze strategie ontwikkeld?

Definitie merkstrategie

Bij de merkstrategie is het van belang om de directe link te leggen met de behoefte van de wensen en emoties van de afnemer, evenals de concurrentie met gelijksoortige producten en diensten. Er zijn vier uitgangspunten bij het bepalen van een strategie:

  1. Positionering: Hier worden de kenmerken bepaald van een merk. Denk bij een auto aan het design. de kleuren of de motorinhoud. Het risico bij het bepalen van deze kenmerken is dat ze door concurrenten vaak gekopieerd kunnen worden. Zo kan het lastig zijn om een langdurig een unieke positionering te bereiken.
  2. Naam: Een goede naam bepalen ligt voor de hand, de keuze van een merknaam kan een stuk lastiger zijn. De naam moet herkenbaar zijn, onthouden worden en onderscheidend zijn van de rest. Internationaal gepositioneerde merken moeten ook rekening houden met taal en cultuur.
  3. Connectie: Hierbij gaat het niet om de connectie met de klant, maar met andere merken. Wordt het een opzichzelfstaand merk, valt het onder een overkoepelend merk en zo ja, op welk niveau in de rangorde? Zo valt Fanta en Sprite onder het Coca Cola merk, wat ook weer een gelijkwaardig product is. Onderliggende merken zijn vaak bekender dan het moederbedrijf.
  4. Keuzes: Bij het bepalen van keuzes moet je denken aan het opzetten van een nieuw merk, het uitbreiden van een product assortiment, een bestaand product rebranden of aanpassen. Zo werd Raider ooit hernoemd naar het internationale merk Twix, in 2019 kwam er weer een tijdelijke Raider rebranding.

Een merkstrategie is een lange termijn visie met doelstellingen op zowel korte als lange termijn. Daarbij zijn er zowel vaste criteria als flexibele doelstellingen te bepalen.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close