Wat is metadata?

Metadata betekent letterlijk ‘data die informatie biedt over andere data’. Er zijn verschillende soorten metadata die gebruikt worden voor verschillende toepassingen. In zoekmachine optimalisatie wordt dit soort informatie gebruikt om bots, spiders en webcrawlers te voorzien van data over de webpagina’s die bezocht worden. Wat is metadata en hoe wordt dit gebruikt op websites?

Wat is metadata?

Meta betekent een een werk dat naar zichzelf verwijst. Bijvoorbeeld een film die over een filmmaker gaat die bezig is met een film maken. Het gaat dus om verwijzingen ofwel zelfreferentie. De metadata betekenis kent vele vormen waaronder:

  • Beschrijvend om zo een werk herkenbaar te maken.
  • Verwijzend over de inhoud en kwaliteit van statistische data.
  • Structureel over groepen met data zoals pagina’s die deel uitmaken van een hoofdstuk, die tezamen weer een boek vormen.
  • Administratief met bijvoorbeeld informatie over de datum van publicatie, welke versie het betreft en wie toegang heeft tot de informatie.
  • Statistisch over de processen en productie van statistische data.

Gebruik op websites

Binnen SEO wordt metadata op een website gebruikt om informatie te geven over webpagina’s. Deze informatie wordt opgenomen in de HTML code en is niet zichtbaar voor de bezoekers, maar dient om bots van informatie te voorzien over de inhoud. Deze informatie kan gebruikt worden om zoekresultaten te bepalen. Zoekmachine algoritmen zijn steeds beter in het volledig indexeren van pagina’s waardoor de functie van metadata niet meer zo invloedrijk is als voorheen. Toch behoort het nog steeds tot de ‘best practices’ om webpagina’s te voorzien van keywords en keyphrases.

Andere vormen van online gebruik

Webshops maken intern ook gebruik van metadata om producten te filteren. De relevante informatie wordt uit een centrale database gehaald, op basis van deze informatie worden unieke pagina’s gegenereerd. Door Twitter is de hashtag # bekend geworden bij het grote publiek. Dit is ook een vorm van metadata waarbij beschrijvende woorden de vindbaarheid van een post verhogen. Ook andere social media platformen hebben het gebruik van hashtags sindsdien overgenomen.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close