Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Frontoffice staat voor het zichtbare deel van een organisatie zoals de receptie van een hotel. Dit is het eerste aanspreekpunt en bepaalt daarmee voor een deel de impressie die een klant of bezoeker heeft over de organisatie als geheel. Wat is frontoffice en wat gebeurt er in de backoffice?

Wat is frontoffice?

Een organisatie kan verdeeld worden in een frontoffice en een backoffice. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de receptie van een hotel. De hotelgast meldt zich bij de receptie en wordt hier ontvangen door een baliemedewerker. Dit is het eerste contact bij arriveren en zal voor verdere service doorgaans ook het eerste aanspreekpunt zijn.

De frontoffice beperkt zich niet tot fysieke gebouwen. Ook een telefonische helpdesk of een chat functie op een website behoren tot de voorzijde van een organisatie. Deze faciliteiten kunnen door het bedrijf zelf worden beheerd, het is daarnaast mogelijk om het (voor een deel) uit te besteden. Denk aan een automatische beantwoord service voor een zelfstandig ondernemer. De ZZP’er kan zo elders aan het werk zijn terwijl een externe partij de frontoffice diensten uitvoert.

Wat is backoffice?

De backoffice is het deel van de organisatie dat niet direct zichtbaar is voor klanten. Hier wordt de productie uitgevoerd of er vinden handelingen plaats die van belang zijn om de organisatie draaiende te houden. Dit kan variëren van fabricage in een fabriek of een administratieve afdeling die de financiën regelt.

Schijn bedriegt

De voorzijde kan bedrieglijk zijn. Zo werken criminele organisaties vaak met een frontoffice om de criminele activiteiten aan het oog te onttrekken. Aan de voorzijde lijkt het een reputabele zaak terwijl er achter de schermen duistere zaken plaatsvinden. Een heel andere vorm van een ‘misleidende’ frontoffice is het gebruik van chatbots die de suggestie opwekken dat de klant contact legt met een persoon terwijl dit een algoritme betreft met kunstmatige intelligentie.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z