Metadata betekent letterlijk ‘data die informatie biedt over andere data’. Er zijn verschillende soorten metadata die gebruikt worden voor verschillende toepassingen. In zoekmachine optimalisatie wordt dit soort informatie gebruikt om bots, spiders en webcrawlers te voorzien van data over de webpagina’s die bezocht worden. Wat is metadata en hoe wordt dit gebruikt op websites?
Meta betekent een een werk dat naar zichzelf verwijst. Bijvoorbeeld een film die over een filmmaker gaat die bezig is met een film maken. Het gaat dus om verwijzingen ofwel zelfreferentie. De metadata betekenis kent vele vormen waaronder:
Binnen SEO wordt metadata op een website gebruikt om informatie te geven over webpagina’s. Deze informatie wordt opgenomen in de HTML code en is niet zichtbaar voor de bezoekers, maar dient om bots van informatie te voorzien over de inhoud. Deze informatie kan gebruikt worden om zoekresultaten te bepalen. Zoekmachine algoritmen zijn steeds beter in het volledig indexeren van pagina’s waardoor de functie van metadata niet meer zo invloedrijk is als voorheen. Toch behoort het nog steeds tot de ‘best practices’ om webpagina’s te voorzien van keywords en keyphrases.
Webshops maken intern ook gebruik van metadata om producten te filteren. De relevante informatie wordt uit een centrale database gehaald, op basis van deze informatie worden unieke pagina’s gegenereerd. Door Twitter is de hashtag # bekend geworden bij het grote publiek. Dit is ook een vorm van metadata waarbij beschrijvende woorden de vindbaarheid van een post verhogen. Ook andere social media platformen hebben het gebruik van hashtags sindsdien overgenomen.