De Yoast SEO-plugin is een toevoeging op het WordPress CMS met als doel websites te optimaliseren voor zoekmachines. Naast een WordPress versie is er ook een plugin verkrijgbaar voor Shopify. Wat is de Yoast SEO-plugin en wat kun je met deze plugin bereiken?
WordPress is een Content Management Systeem dat een enorme populariteit heeft weten te verwerven. De voornaamste twee redenen om voor WordPress te kiezen zijn de Open Source licentie en de optie om gebruik te maken van externe plugins. De definitie van de Yoast SEO-plugin is een set aan tools om een website beter vindbaar te maken voor zoekmachines als Google. De eerste versie verscheen in 2007, momenteel zijn er ruim vijf miljoen actieve installaties in gebruik. De plugin werd ontwikkeld door Joost de Valk, het hoofdkwartier bevindt zich in Wijchen, Nederland. Het product wordt gezien als de eerste serieuze SEO plugin voor het WordPress systeem. Later zou er een Yoast SEO-plugin voor het Shopify e-commerce systeem verschijnen.
In basis is de Yoast SEO-plugin een zoekmachine optimalisatie product waarmee het eenvoudig wordt om een website beter vindbaar te maken in zoekmachines en op social media. Er is een gratis versie beschikbaar waarmee een start kunt maken, voor de meer geavanceerde opties is een betaald abonnement vereist. Dan is het bijvoorbeeld mogelijk om dode links in websites op te sporen en op basis van realtime adviezen betere teksten te schrijven en koppelingen te maken. Om de functionaliteit verder uit te breiden zijn er integraties mogelijk met diensten als Semrush, Elementor en Zapier.
Naast de software tools hebben gebruikers ook toegang tot de Yoast SEO academy waarmee ze hun kennis op het gebied van zoekmachine optimalisatie kunnen uitbreiden. Naast optimalisatie voor zoekmachines zullen de websites ook beter navigeerbaar worden voor bezoekers. Voor het e-commerce platform Shopify is een aparte plugin verkrijgbaar, het is mogelijk om de plugins los aan te schaffen of als totaalpakket.