Wat is een huisstijl?

De huisstijl van een bedrijf of organisatie is de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype. Door deze elementen op uniforme wijze door te voeren in de communicatie wordt de herkenbaarheid van het bedrijf, de organisatie, een dienst of product verhoogd. Het ontwerp zal doorgaans aansluiten op het imago dat de aanbieder wil uitstralen. Wat is een huisstijl en hoe wordt een herkenbare stijl ontworpen?

Definitie huisstijl

Een bedrijf, organisatie, product of dienst moet direct herkenbaar zijn voor het publiek. De elementen van een huisstijl worden consistent doorgevoerd in o.a.:

  • Website
  • Briefpapier
  • Visitekaartje
  • Offertes
  • Facturen
  • Vervoermiddelen
  • Kleding

Door consequent elementen terug te laten komen kunnen de afzonderlijke elementen op zichzelf al een grote impact hebben in specifieke situaties. Zo lopen Albert Heijn bezorgers rond met blauwe schoenveters om de huisstijl overal weer te benadrukken. Bij het ontwikkelen van een stijl moet rekening worden gehouden met alle toepassingen en de mogelijke beperkingen. Zo worden kleuren op drukwerk in CMYK weergegeven en in RGB op computermonitoren wat een behoorlijk verschil kan maken.

Hoe worden huisstijlen ontworpen?

Over een huisstijl ontwerp kan lang worden nagedacht, er zijn marketingbureaus die enorme bedragen spenderen aan een huisstijl ontwerpen voor hun klanten. Er zijn ook bedrijven die een automatische huisstijl generator gebruiken en voor een schijntje klaar zijn. Bij het design wordt in principe uitgegaan van het imago dat de aanbieder wil uitstralen. Er wordt ook gekeken naar de concurrentie, om enerzijds onderscheidend te zijn en anderzijds niet uit de toon te vallen. Bij veel bedrijven zal het ontwerp na verloop van tijd aangepast worden, op subtiele wijze of juist zeer ingrijpend. Daarbij wordt ook rekening gehouden met trends in design en de vormen van mediaconsumptie, denk aan de verschuiving van print naar digitaal. Bij McDonalds’ zijn de kleuren natuurlijker geworden maar is de rest nagenoeg gelijk gebleven, terwijl Starbucks haast niet meer herkenbaar is ten opzichte van vroeger.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close